lördag 26 januari 2013

Lägesrapport

Nyss hemkommen från Blå Stjärnan o jag vet inte vad jag ska tro men jag väljer att lita på personalen där. De är hoppfulla o säger att det går åt rätt håll nu även om förändringarna är små. Lilla lilla Gretchen, hon är helt liggandes o kan inte böjja benen själv, inte kissa själv. De hade satt på en kateter på henne men det fungera inte utan rann brevid o det var lika bra det annars är det fri passage för bakterier. Jo tack jag vet, inom äldre vården sägs det att det som skapar mest vårdrelaterade sjukdommar är just kateter (jag är hygienombud så jag går på lite info då o då) Men jag undra givetvis varför kisset rann brevid, det har jag inte hört att det kan göra på människor om den inte sitter fel då. Ja jag undra en massa o veterinären förklarade o förklarade. Tycker det är svårt att hänga med men vad jag förstod så fungerar inte nerverna varken fram el bak o de möts i hjärnan. Detta gör att hon inte kan blinka på h öga så hon har en hornskada nu men den var så ytlig så ytlig o det goda med detta var att man kunde se sen när hon blir bättre. Hon visade mig CT bilden på hjärnan o förklarade vad det var jag såg. Stickan hade gått in från gommen upp till precis gränsen mellan lillhjärnan o passagen o jag såg den pyttelilla vita fläcken som är infektionen. Hon visste inte om hon skulle ha kvar Gretchen på IVA eller om hon skulle få flytta till kirurgen. Det berodde på hur många som kom in på kirurgen då de inte har lika mycket personal där. Hon sa att Gretchen kanske kunde åka hem på måndag o att det blir en lång rehab period. Hon sa att när människor är så här sjuka så är sjukhusvistelsen ca 3 v. När hon säger måndag så tänker jag hm kanske tisdag då. De är så optimistiska o det är klart att de Måste vara :) Det känns tryggt att ha Gretchen där. Sköterskan är precis en sån människa jag ser upp till på mitt jobb o som jag försöker vara/ tror kanske att jag är mestadels: mjuk i rösten, ler mycket, varma o mjuka händer, hon utstråla kärlek o värme. Hon har även uppfattat Gretchen rätt. Hon sa att Gretchen visade tydligt vem hon tyckte om o inte. Då kan ni tänka er vad som ingår i "tydligt" på en hund som knappt kan röra sig. Jag köpte med mig en grillad kyckling, hon älskar kyckling men det ville hon inte ha. Hon ligger på dropp hela tiden men hon hade ätit o druckit (himla bra) lite grann. Lämna kvar den nerplockade kycklingen där. Ja kära hjärtanes så illa det kan bli......

2 kommentarer:

jettehanne sa...

Når mennesker har kateter kan det sagtens komme ved siden af, af mange forskellige grunde, fejl størelse, tilkalket kateter, og det sidder fejl.
Der ser ud til at gå lidt fremad, Gretchen, vil sikkert gerne hjem når hun er klar, man kommer hurtigst til kræfter når man er tryg og er hjemme, holder stadig tommerne oppp, og Muffe og jeg sender energi til hende og beder hende om at komme op og stå <3

Dreamwishes sa...

Tack <3