måndag 21 januari 2013

Löp...

....kan komma i många olika former. Det mest vanliga o det jag föredrar är när tiken börjar blöda knallrött för att avta till ljusrosa. Könet sväller till mer än dubbla storleken. De brukar vara parningsvilliga ca 12-15 dygnet men det är inte alltid så....jag har haft tikar med "tysta löp" = de blöder inte alls men könet sväller ändå o det är på så vis man ser att de är i höglöp ja förutom att hanarna talar om det då. För en hane missar inte ett löp :) Sen finns det tikar som vill para sig tidigare, det tidigaste jag har parat på är 6 dygnet o sen finns det tikar som vill para sig väldigt sent. Känner en collieuppfödare o på hennes linjer vill de bli parad from 21.dygnet... så det är olika. Igår pratade jag med en uppfödare som haft en tik med tyst löp där könet inte svällde så den enda chansen hon hade att para den tiken var att ha tiken ihop med hanen för jämnan. Döm om min förvåning när jag efter detta samtal ser att Ally ställer upp sig för Pentu o han är uppe o juckar på henne. Hon står som en klocka o han tycker det är allmän trevligt att försöka få in den. Tar isär dem o tittar på Ally. Inget blod o inget svullet kön så jag släpper in henne igen till Pentu. Ännu en gång ställer hon upp sig o han försöker få in den. Nej nej detta går ju inte, så kul ska de inte få ha. Jag vill inte ha valpar i mars, planerar ju att åka utomlands i början av april... så jag tar i sär dem. Imorse rastade jag Ally med Viggo o han visade inget som helst intresse för Ally. Alltså löper hon inte o hon är tillbaka med Pentu. Den lille rackarn tyckte det var himla trevligt att se henne igen o tyckte de kunde fortsätta där de avslutade igår men idag så fräste hon åt honom när han försökte kliva på. Vad hände igår???? Varför ställde hon upp sig när hon inte löper??? Jag trodde att jag hade slutat förvåna mig över konstigheter o det kanske jag har men lite fundersam är jag allt....

2 kommentarer:

Gunilla J sa...

Det låter spännande.... Men så tror jag inte min lilla fina Alfa kommer att göra :))
Det blir klosterskola för hundflickor

Dreamwishes sa...

Givetvis gör hon inte det :)