söndag 27 januari 2013

Funderar på Gretchens framtid....

igårkväll kände jag, jag vill ta bort henne. Jag vill Inte ta bort Gretchen jag vill ha Tillbaka henne som hon var. Jag är livrädd när jag tänker på all vård som hon kommer att behöva o jag känner, jag klarar det Inte! Tiden o pengarna som kommer att krävas av mig... Har jobbat inatt, första natten på 9 dygn o det var skönt att få lägga tankarna på något annat. Imorse väntade jag bra länge på att de skulle ringa men de gjorde de inte så jag la mig för att sova eftersom jag ska jobba inatt med. Har pratat med veterinären som även tjänstgjorde igår nu på em. Vilka duktiga människor de är, inte nog med att de gör ett fantastiskt jobb de är även duktiga på att hanskas med djurägarna som säkert är den svåraste delen :) Hon sa att Gretchen gör framsteg, det går framåt men sakta. Hon har varit med om det här många många gånger. Hundar som haft liknande neurologiska problem som Gretchen har. Hon sa att hon hörde att jag hade landat o berättade för mig hur djurägarna gör som är i min situation: A. De inser att de inte kan klara av den vården som behövs på hunden efter hemgång så de tar bort hunden. B De tar hem hunden men inser att det är för svårt att tömma hunden med kateter själv o att djuret är för sjukt att vara hemma så de tar bort hunden C Samma som B fast de åker tillbaka till djursjukhuset med hunden igen D De tar hem hunden o klarar allt galant E De låter hunden ligga kvar o betalar därefter. Hon sa att det hela handlar också om När Gretchen kan stå på sina ben igen. Det var det som skrämde mig mest när jag tänker på att jag ska ha henne hemma o hon inte kan gå, hon kan inte ens ligga själv utan måste vara uppbullad. Klarar jag att tömma henne?? Det är ju ett sköterske jobb, jag är uska men det finns säkert uskor som har delegation på att göra det men då jobbar de säkert med det då o då/ ofta. Känns som om jag tycker att hon måste klara av att dricka själv innan jag tar hem henne. Jag kan inte ha henne på dropp hemma. Hon sa att jag skulle fundera på hur jag skulle göra. Hur mycket tid jag har som jag kan lägga på vård på henne. Vidare sa hon att hon kommer inte kunna gå själv när du får hem henne o där hänger det mycket på sa hon, man kan ju inte ha en hund hemma i 3 mån som inte kan gå. Vidare sa hon att hon kanske skulle vara trött i några år....Ni hör ju hur det låter. Kostnaden för vården som hon hittintills har fått är uppe i 30- 35 tusen+ att jag betalade 3 900:- i tisdags för henne. Jag har nu satt ett max tak för hur mycket det får kosta. Det här är inga lätta saker, givetvis är Gretchen värd Alla pengar i världen, om jag hade dom o då skulle jag givetvis välja alt E i några månader. Om jag ändå Visste att hon skulle bli Helt Bra igen men det kan man ju inte veta. De säger att de tror att hon kommer att bli det även om det kommer att ta tid. Fast de är jätteduktiga så kan de inte Veta, de är inga gudar. Ja kära nån vad detta är jobbigt, skulle gärna vilja vara i någon annans kläder nu...

4 kommentarer:

Gunilla J sa...

Jag skulle inte heller vilja vara i dina kläder.
Det är så ledsamt att läsa vad du skriver - och så tittar jag på min fina Alfa som ligger bredvid mig. Alfa-Lisa som har en sån fin mamma...Det känns riktigt sorgligt Carina!

Susanne Rødtness sa...

Føler med dig, det er ikke nogen let beslutning. Så trist læsning.

Stor krammer herfra

Unknown sa...

Åååh, Carina. Kan godt forstå du ville være fri for at være i denne svære situation. Jeg føler med dig og er sikker på at det du vælger at gøre er det rigtige. Håber og ønsker på et mirakel for jer. Mange kærlige tanker og kram til jer. Vibeke & co.

Unknown sa...

Åååh, Carina. Kan godt forstå du ville være fri for at være i denne svære situation. Jeg føler med dig og er sikker på at det du vælger at gøre er det rigtige. Håber og ønsker på et mirakel for jer. Mange kærlige tanker og kram til jer. Vibeke & co.