fredag 25 januari 2013

De har hört av sig från Blå Stjärnan. De ringde tidigare än sagt så jag trodde givetvis att hon var död men så var det inte, läget är oförändrat. Hon kunde fortfarande inte stå på sina ben. Hon äter inte o det måste hon om hon ska kunna klara av detta. Hon har inte ätit torrfoder på hela veckan. Hon har ätit Hills små a/d burkar samt att jag kokat kyckling till henne. Han ville ha kvar henne på IVA ett dygn till o jag får komma o hälsa på imorgon :) o Snuttan vad jag saknar henne! Det är detta som hänt: I söndags så var Gretchen ute några timmar i hundgården, det var första gången efter hennes valpning. När jag tog in henne o Viggo så busa dom runt ute på åkern. Allt var som vanligt alltså. Gretchen sov i köket tillsammans med Ally (det var den natten jag inte ville ha henne med en hane eftersom hon ev löpte) Någon gång under natten hörde jag en smäll o tänkte jäklarns där rök en blomkruka till. När jag kommer upp på morgonen ser jag att en köks stol har vält o förstår att någon av dem har försökt att komma till arbetsbänken (där jag har kattmaten) från köksbordet. Sen ser jag Gretchen, hon är helt vinglig på benen. Hon går med staplande gång o har huvudet o rumpan åt höger, som ett omkull vält U. Alla hundar blir rastade o jag kollar in Gretchen mer. Jag ringer till Viskadalens djurklinik o berättar vad som hänt. Säger att jag tror att hon har hjärnskakning eller fått en hjärnblödning o att det är mycket allvarligt. De har ingen tid till mig på måndagen jag får en tid tis fm. Jag provar att ge Gretchen mat. Hon vill inte ha sitt torrfoder så hon får en Hills a/d. Provar att ge henne vatten, hon vill inte ha. Hon varit liggandes sen i måndags morse. När jag kalla på henne för snabbrastningar så kom hon med en mycket vinglande gång. Hon kissa som vanligt så jag tänkte att hon kanske drack vatten själv när jag inte var i närheten fast det trodde jag inte ändå. På måndag kvällen ringer jag Jeanette o säger att Gretchen är jättesjuk. Jag har tid till vet imorgon. Snälla du kan väll prata med henne o det gör hon o detta är deras samtal: Hej Gretchen jag heter Jeanette och din matte nina har bett mig tala med dig får jag det? -ja det får du men jag är trött så trött, inte alls som jag brukar, jag mår illa o kräks och känner mig svag..Annars är jag en glad hund, men inte nu. Låter inget vidare Gret... Kan du försöka förklara vart du har ont? -Imagen, krampar moler jag blir helt slut Vet du varför du har ont? -Kan inte svara direkt men kanske ätit nått olämpligt ( Här får jag känslan om råtta(liten) eller råttgift) så frågar då Vad har du ätit gret... kan du försöka minnas? -Nej inte alls äter mycket.. äter lite allt smått och gott som jag hittar Mår du illa gret...? -Ja jätte! Har du ätit nån råtta eller mus? -ja det har jag ,kan det va den tro? jag vet inte gretchen..men har du ätit den i dagarna? -ja igår! Usch då.. såna ska du inte äta gretchen, det är ingen bra föda för hundar..förstår du gretchen? -Ja jag förstår, men jag tycker dom går ner Din matte är orolig för dig och imorrn ska ni åka till vetrinären, hur känns det? -Det känns som jag behöver det, mår som jag aldrig gjort förut, jag blir rädd att det är nått alvarligt. Förstår det gretchen.. känns det som du klarar dig tills i morrn -Jag skulle gärna åka idag för jag mår jättedåligt, jag behöver hjälp känns helgalet, men nu är jag jättetrött Jag förstår det gretchen! Har du nått mer du vill säga -Ja att jag älskar dom men vet inte om det här kommer gå vägen.. Eller vad tror du? Känner mig jättekonstig! vet inte gretchen men jag hoppas innerligt att du snart är på benen igen. Jag sänder dig massa krafter & ljus och kärlek till dig.. så håll ut lilla gumman -Jag ska försöka, tack för du kom! Tack själv finaste vän och krya på dig Jeanette & Valter Jeanette hade rätt. Hon hade fått i sig något (sticksåret i gommen) o hon mådde illa då fast jag inte såg det än o hon hade säkert förgiftnings symtom i hjärnan. Så när jag kommer till Viskadalens så lägger jag till att hon kanske har ätit en mus med råttgift? förutom mina misstankar om hjärnskakning el hjärnblödning. Berättar att grannens katt kom in helt vinglig på benen en kväll o på morgonen var han död o att de trodde att han ätit en mus med råttgift. Kan ju inte säga att jag varit i kontakt med en hundpratare.... Veterinär Henrik säger att hjärnskakning på hund är mycket mycket ovanligt pga att de inte har hinnor runt hjärnan som vi människor har. Han tittar Gretchen i öronen med en sån där... vad de nu heter igen... Han böjjer hennes nacke fram o tillbaka samt viker tassarna bakåt för att kolla hennes reaktion på att vika tillbaka dem. Sen tar han 4 rör med blod från henne. Jag frågar honom vad han tror att det är o han säger att han trodde det var mellanörat men det är det inte för det ser helt fint ut. Han frågar också om hon är bättre än hon var igår. Jag tycker han är mycket nonchalant som bagatelliserar min oro o svarar: nej, det är hon Inte, så här pigg är hon inte hemma. Han som veterinär borde väll veta att hundar "skärper till sig" när de kommer till ett ställe med främlingar med otäcka dofter. Precis som Gretchen skärpte till sig hemma när hon var i närheten av någon av de andra hundarna. De försöker ju visa in i det längsta att inget är fel på dem, deras överlevnads instinkt. Djur "plockar" ju de som är svaga... Jag väntar 1/2 timme på att blodprovs svaren är färdiga. De visar på: hon har normalt blodsocker, de vita blodkropparna är inte förhöjjda (alltså ingen infektion, som det var iallafall) Ja alla saker de tittat efter 6 st var bra förutom att hon hade förhöjjda levervärden. Hon hade 178 o man ska inte ha mer än 100 om det ska vara normalt men han sa att är man riktigt sjuk i levern så har man runt 1000. Han säger åt mig att hon kommer bli bra o att jag ska vänta på svaren på blodet han skickar iväg, borrelia samt sköldkörteln. Attans vad Fel han hade!!!! Jag klandrar honom för hans nonchalans. Det var samma sak när Viggo hade opererats o det var infekterat o jag ringer för jag vill ha antibiotika. Han säger till mig att det inte var jättekonstigt att såret vätskade o frågade om det såg ut som hallonsaft för det kunde det göra. Jag ville skicka bilden till honom, bilden som ligger här på bloggen så han fick se. Jag sa att han skulle ta betalt för ett besök för att titta på den. Men Nej han skrev inte ut pencellin över telefonen. Jag fick åka dit dan efter. Jag var så arg o besviken på honom då så jag fattar inte överhuvudtaget att jag åkte tillbaka nu. Min hjärna fungerar inte när jag är utom mig av oro... I många år har jag känt att Blå Stjärnan åker man inte till, det är så opersonligt men vad är det med Henrik i Viskadalen då?? Jag har ändrat uppfattning Totalt!! Hädanefter ska jag åka till Blå Stjärnan dirket om det är något som är galet. De är många veterinärer där som kan bolla saker med varandra samt att de har all apparatur som finns. Sen ska jag åka till min gamla veterinär för vaccinationer o där är det personligt. Han Vet vem jag är o säger jag att något är allvarligt så vet han att det är Allvarligt. Jag ska Aldrig mer åka till Viskadalens!!! Henrik har ett mycket gott rykte, alla tycker att han är toppen men det tycker Inte jag!! Jag är Arg på honom o jag är även arg på mig själv som inte åkte till Blå Stjärnan direkt. Jag frågar även Henrik hur mycket vätska jag ska spruta in i Gretchens mun dagligen. Han svarar 2-3 dl. Han reagerar inte på att jag i och med det säger att hon inte dricker själv!! Gretchens läge är likadant på onsdagen men då ringer jag Blå Stjärnan o beställer en tid till tors morgon. Gretchen blir sämre under natten till torsdagen o på tors morgon kan hon varken stå eller sitta...... Nu håller jag alla tummar o tår på att hon ska svara på medicinen!!!! De gjorde en CT skiktröntgen först utan kontrast o sedan med o det var då de såg sticksåret i gommen. Jag får hälsa på henne imorgon om inget oförutsett händer......

4 kommentarer:

Unknown sa...

Oj. Vad ska man säga... Alla tankar till er. Du är en fantastisk matte Carina. Kram!!!

Ingrid sa...

Fy fanken ...håller allt jag kan för din hund!

Dreamwishes sa...

Tack Snälla ni <3

Susanne Rødtness sa...

Varme tanker til jer.

Kæmpe knus Susanne og co.