tisdag 7 augusti 2012

Vaccineringar, hur ofta?

Precis hemkommen från vet med Fiffi, Viggo, Alva o Pentu. De har fått rabiesvacc o Fiffi har fått sina tänder skrapade. Jag skrapar tandsten på mina hundar själv men Fiffi tycker verkligen inte om det så jag ville kosta på henne en riktig rengöring. Har precis införskaffat mig en (!! en o inte vad jag skulle behöva 12) tandborste o hundtandkräm. Egentligen borde man sköta hundarnas munhygien genom att borsta tänderna på dem dagligen.... Deras tänder fungerar ju som på oss människor... När jag köpte Ville för 6 år sedan så köpte jag honom ovaccinerad. Blev mycket förvånad för här i Sverige vaccinerar vi våra valpar innan leverans. Det är en av SKK.s grundregler, vi uppfödare måste vaccinera våra valpar innan leverans annars bryter vi mot grundreglerna o det kan resultera i olika straff. Villes uppfödare förklarade för mig att det Inte ska vaccineras, det gör man tidigast när valpen är 12 v eftersom de har ett fullgott skydd ifrån modern fram till dess. Eftersom Tiina Koponen är en mycket seriös uppfödare o jag aldrig skulle tvivla på hennes ord tyckte jag bara att det var mycket konstigt att finska o svenska veterinärer tycker olika om den saken. Tänkte inte mer på saken förrens i våras då jag skulle köpa valp nr 2 från Finland o då kom det upp i mina tankar igen. Diskuterade saken i våras när jag var till en vet o frågade då Varför finska o svenska veterinärer tycker olika gällande När en valp ska ha sin första vaccination. Det gör dom Inte enligt henne. Alla valpar har ett fullgott skydd fram till 12 v ålder. Varför vaccinerar vi uppfödare då eller rättare sagt varför måste vi vaccinera enligt SKK?? Det undrar jag!! Idag när jag var iväg o vaccinerade igen så tittade veterinären i Pentus pass o såg att han bara var vaccinerad en gång, vid 3 mån åldern o sa ja det är helt ok. Om man vaccinerar tidigast vid 13 v ålder så räcker det med en vaccination, de har ett fullgott skydd. När Stella (min dotter) var liten så fanns det vissa mammor som avböjde vissa vaccinationer. Detta tycker jag är fel för om för många barn är ovaccinerade mot en viss barnsjukdom så får sjukdomen fäste o kan skörda offer. När svininfluensa vaccinationen kom så vaccinerade vi oss. Efteråt förstod man att det inte var ett smart drag att göra eftersom så många fick narkolepsi (eller vad det nu hette). När Stella blev erjuden att vaccinera sig i våras mot livmoderhalscancer så avböjde vi men inte för all framtid. Det är jätte bra att det finns ett vaccin emot det men jag vill avvakta i ett år för att se om det är några som drabbas av någon konstig biverkning. Men jag kan inte förstå varför SKK tycker vi ska göra en vaccination på någonting som inte behövs! Kan du förstå det? Det kostar onödiga pengar samt att jag har blivit lite restriktiv mot vaccinationer. Det är ju trots allt biverkningar på de flesta vaccinationer även om de är lindriga. Hädanefter ska jag Aldrig vaccinera en valp som jag spar hemma förrens vid 3 mån åldern. Man kan välja att ge sin valp enbart parvo, ska kolla om man kan få kennelhost mecicinen inkluderat i den o det är nog dessa två vacc jag vill ge mina framtida valpar.... Detta tåls att fundera på samt diskutera med berörda människor. En annan sak med SKK, deras krav för valpsjuke vaccineringen inför hundutställning är att hunden måste vara vaccinerad för senast 4 år sedan. Enligt vet så Ska man vaccinera var 3.dje år mot valpsjuka för att hunden ska ha ett fullgott skydd.....

Inga kommentarer: