fredag 31 augusti 2012

Munsanering på Viggo

Imorse kl 8.30 lämnade jag Viggo på Varbergs djurklinik för tandrengöring. De söver hunden för att ta bort tandsten med ultraljud. Jag förklarade för veterinären att han till min fasa tappat 2 tänder o frågade om hon kunde skriva ett intyg på att han haft tänderna. Hon tittade Viggo i munnen o skruvade lite på sig o sa att hon inte såg att han haft tänder där. Tydligen läker det ihop på 2 dygn efter ett tandbortfall. Hon sa att det var väldigt känsligt med intyg, hennes legitimation kunde ryka. Ja ja då är det som det är. Uj vad orolig jag har varit under dagen innan jag fick hämta honom. Det här med narkos när de aldrig har varit sövda förut. Jag tycker det är skrämmande o är orolig att de inte ska vakna upp. Har nog aldrig varit orolig för Viggo förut men idag var jag det o det var en stor lättnad när jag fick träffa honom igen :) Men oj vad ynklig han var då, fortfarande påverkad av narkosen. Till skillnad när jag lämnade honom. Han stod med svansen i topp o gungade den lite lätt fram o tillbaka när veterinären o djursjukvårdaren tittade honom i munnen o sen följde han glatt med, ja gick till o med före i korridoren när vårdaren höll i honom. Viggo tycker allt i livet är så Kul o är så godmodig o snäll. Viggo är verkligen något extra, en sådan lätt o behaglig hund. Nu ligger han nedanför mina fötter o är sitt vanliga jag igen. Men tandförluster har han nu o de tog till en röntgenplåt för att se om det satt några rötter kvar, för då kunde jag få ett intyg men det gjorde det inte o lika bra var väll det för det skulle inte ha varit bra för Viggo, eftersom de skulle behöva plockas ut. Nu har han ett fint Pepsodent smile. De rekommenderade mig att borsta tänderna. Jag har verkligen det i åtanke, skulle vilja börja göra det på alla hundarna. Jag frågade Varför man inte kan använda vanlig tandkräm, som vi människor använder o fick till svar att det var giftig för dem. Borstar du tänderna på din hund använd hundtandkräm eller ingen tandkräm alls...

Inga kommentarer: