lördag 31 maj 2014

Utställning i Norge

Jag och Stella startade vår resa till Drammen igårmorse. Det tog drygt 5 timmar att åka dit. Vi bodde på ett jätteflott hotell mitt i centrala Drammen, Rica Park hotell. Kommer ihåg min förra resa till Norge när jag satt och grät på motorvägen för jag bara åkte fel och höll på att missa utställningen. Nu gjorde jag ju inte det och det gick så bra det bara kunde gå men denna gången ville jag ha god tid på mig. Det hade vi. När vi hade installerat oss på hotellet fick vi vägbeskrivningen till utställningsplatsen. Hur lätt som helst att hitta!! o hur nära som helst, vad tog det att åka dit, ja max 5 min. Där vill jag bo nästa gång jag åker till Drammen också, om jag inte åker och våldgästar Johanne (Allys uppfödare) hon sa att jag var välkommen :) Det är så väldigt vackert i Norge. Mycket vatten och mycket berg. Vi åt på torget, det var strålande sol och ca 27 grader.
När jag finputsa hundarna så såg jag att Pentu hade skavt upp ett sår i storlek som en 5 krona på vänster knä. Detta är ju inte sant!! Varför händer detta mig?? Kommer ihåg andra gånger detta hänt... Ville skrapa upp över båda öronen när han satt i bur på väg till malmö utställning. Viggo hade också fått något sår innan vi skulle åka till en två dagars utställning i danmark. Jag ställde ingen av dessa... Kommer ihåg en gång i slutet av -80-talet. Jag hade visat min doberman i kvalité och på den tiden behövde brukshundar ha karaktärsprovet för att gå vidare till segrarklass (bästa tikklass hette så då) så jag stressade upp och gjorde det med henne. Det var en boxer som gjorde utfall mot henne. Efter utställningen så såg jag att Hulda blödde i sidan. Boxern hade inte bara gjort utfall utan gjort ett stort köttsår i sidan också.... Pentu hade alltså skrapat undan fällen i buren, legat mot bara plasten och lyckats skava bort allt hår samt att det var ett skrubbsår. När jag beklagat mig ett antal gånger för Stella (tack ungen att du orkar med din morsa ;) sa hon nu vill jag inte höra att han har skrapat upp sig en gång till!! Snart kommer du säkert börja rabbla: herregud ska jag ställa honom eller inte, också, sa hon. Tänk att hon känner mig. Jag predikar alltid för henne: Vi ställer inga hundar som är smutsiga. Vi ställer inga hundar som har något sår. Vi ställer våra hundar i bästa skick i bästa kondition. Detta gör vi av respekt. Respekt för hundsporten samt att det är vår skyldighet mot våra hundar att bara visa upp dem i bra kondition. Men men ingen regel utan undantag. När jag skulle ställa pälshundar som var i fällning fick jag ta ställning. Om jag badar dessa nu så kommer all päls att ryka. Ska jag ställa dem i det skicket de är i (inte helt rena) ? Ska jag bada dem och ställa dem utan päls? Ska jag strunta i att ställa dom? Visst är det kul med utställning :) Vi har det väldigt Bra med kromfohrländer och deras pälsvård. Igårkväll kom jag iallafall fram till att jag ställer förmodligen Pentu iallafall och tänk imorse såg det inte alls lika illa ut. Givetvis var han hårlös men det gick att lägga över annan päls så jag tycker inte alls att det syntes. Vi kom till utställningen. Det var två andra kromistikar anmälda. Små söta saker. Det gick bara så bra det kunde gå med Pentu och Fiffi. De tog allt som gick att ta. Pentu fick Cert, Cacib och blev Bäst i rasen. När han får sista certet som krävs för det svenska utställningschampionatet så blir han även Norsk Champion på certet han tog i dag.
På de nästa två fotona på Pentu så står han bakom fel rosett men jag tycker han är så fin så jag vill visa upp det ändå.
SE UCH, DK UCH Dreamwishes Fiffi gjorde även hon bra ifrån sig men när domaren kände på henne så sa han: hon är tjock o smålog lite. Jag svara nej nej inte alls, hon är lite grov, ja det är vad hon är ;) (Tänk att Fiffi är ett sånt matvrak!! Drar du inte undan fingrarna snabbt nog så slukar hon dem också. ) Fiffi fick Cert, Cabib och blev Bäst i motsatt kön iom detta så blev hon Norsk och Internationell Champion!!
Dömde gjorde Carl-Gunnar Stafberg.
Hej då Norge och Tack så Mycket!! Vi kommer snart tillbaka igen!



Inga kommentarer: