fredag 12 april 2013

Dubbelparning, kan det vara något tro...

Fick till mig häromdagen att dubbelparning (tiken paras med två hanar under samma löp) är numera tillåtet i Sverige. Det ska ansökas hos SKK 4 mån innan planerad parning samt sen måste du kolla valparna genom blodprov, DNA, vem som är förälder. Tycker detta låter mycket intressant!! Jag tänkte i första hand på Ally. Tanken är att jag ska åka till Österike o para henne. Hon har två hanar som är halvbröder (de har samma mamma men olika pappor) Tänk om Ally skulle kunna få valpar med olika pappor, oj vad Bra!! Slängde ut min överskrift på detta blogginlägg i en grupp på fb för uppfödare för att få andras erfarenheter samt åsikter. Det jag fick till mig var: parar man vanligt så har det visat sig att det i de flesta fall bara är en av hanarna som är pappa till valparna. Det bästa är att blanda sperman från de båda hanarna o insenimera, då är chansen större att båda hanarna får avkommor. Något annat jag fick till mig var att det skulle göra ont :( på valparna att ta blod från dem.... Tror nog att jag avvaktar något år till med detta Men vilken otrolig möjlighet det är!! Possitivt, Possitivt, Possitivt!!

Inga kommentarer: