fredag 19 oktober 2012

Korven o Flamman

Dreamwishes Thunder "Korven"
Dreamwishes Flamman
Underbara Underbara Korven o Flamman. Blir det mina sista colliesar från min tiklinje tro... Jag har bestämt mig för att sluta föda upp collies o nu är det 5 år sedan jag hade min sista kull. Jag har bestämt mig o ångrat mig, bestämt mig o ångrat mig. Nu är Flamman 5 år o blir 6 år i mars. Rekommendationerna är att ta första kullen senast när tiken är 5år men det är tillåtet enligt skk att ta första kullen upp till 7 år eller är det hela det året när de är 7 upp till 8 tro. Jag kommer förmodligen inte att para Flamman men om jag nu skulle göra det så gör jag det absolut senast Innan hon blir 7 år. Det skulle inte skrämma mig att ta valpar på en collietik från mina linjer när de är 6 år. Det skulle skrämma ihjäl mig att ta första kullen på en 6- årig kromis tik... Mina colliesar har haft så otroligt Lätta valpningar ser inte ens ut som om de krystar utan det ser ut som om valparna glider ut helt av sig själva. Den största anledningen till att jag inte vill föda upp collies är att det är så dålig stämning i Sverige mellan uppfödarna, det är mer eller mindre krig. Tråkigt, tråkigt, Tråkigt!! Det finns inget värre någon kan göra mot en ras, det är rasen som får lida när samarbetet mellan uppfödarna är dåligt eller när många vill ha igenom sina egna åsikter utan att lyssna eller respektera någon annan!! Självklart kan inte alla tycka likadant men jag tycker det är jätteviktigt att man respekterar andras åsikter fast man inte håller med. Jag är mycket tacksam att samarbetet mellan Sveriges kromisuppfödare är på topp. Vi gläds åt varandras framgångar o lider med varandra om det är något som inte går bra. Så länge som jag sitter med i styrelsen för Sv Kromfohrländerklubben kan jag vara med o påverka att allt ska vara lika viktigt Vare sig du är för utställning, agility eller vill ha en sällskapshund. Inget är viktigare än något annat! Den inställningen har nog de flesta i kromisvärlden, tack o lov!!!
Flamman som är en dotter till D.Betty som i sin tur är en dotter till D.Ravishing Rose "Rosie" som i sin tur är en dotter till D. Important Ida som är en dotter till min stamtik Drumboogie's Rosebud to Dreamwishes "Klara". Så Flamman är ja vad blir det nu får jag räkna... min 4.de generation uppfödda collies...
Korven är helt stel i bakpartiet. Igår började det så han är inne på konvalecens eller vad det nu heter, kanske inte ska svänga mig med ord jag inte riktigt behärskar :) Klara var stel hennes sista år, jag fick stoppa in handen imellan hennes bakben o hålla upp bakpartiet när hon gick i trappor hennes sista år. Hon blev nästan 12 år. Korven är nyss fyllda 9 år... kanske inte är att han är stel, han kanske har ont i magen? Jag fjäskar som sjutton nu med maten pga av att jag vill att Gretchen ska äta. Svärmor jobbar på en Ica affär så jag får en massa kött som precis har gått ut eller kort datum. Fläskfile, nötfärs, älgfärs mm mm så jag blandar ut i torrfodret när jag vill att någon ska äta bättre o nu är Gretchen prioritet nr 1 men hon kan inte äta allt som jag tinat så de andra får också frossa. Ja det återstår att se om han blir mjukare igen. Det är första gången som han har någon krämpa, han har Aldrig varit sjuk men det blir till att vara inne ett tag.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Fina fina pappa Korven krya på honom:))Flamman med fin så klart. Ja du vågorna går höga bland hundfolket ..tyvärr..Ha det gott.

Dreamwishes sa...

Tack o samma till dig :)