måndag 29 augusti 2016

Valpar Födda 2016-08-28 Dreamwishes Kromfohrländer Strävhår R-kullen

Jag parade två tikar på midsommarafton. Ally och Fiffi. Det blev ordentliga parningar med häng o då tar jag för givet att det blir valpar. Sen hade Fiffi en blödning, jag tänkte: ja ja då tog det sig inte då men sen blev hon tjock så jag förstod att det var något där inne. Hon var inte jättetjock men lite mer än bara mattjock. Hon kastade alltså valparna men sparade två kvar i sig. När då valpningen började så fick hon inga värkar. Fiffi är en mycket erfaren moder, faktiskt den enda någonsin som fått 5 kullar hos mig. Det är knappt jag haft 4 kullar på någon tik (2 st) Hade inte tänkt att ta mer på Fiffi, hon hade kull nr 4 för 2 år sen men sen så tänkte jag, varför inte. Är Fiffi gammal o sliten på något sätt? Svar Nej! Kommer hon tycka att det är jobbigt att vara gravid o ha en kull till? Svar Nej! Har hon fått många valpar på sina tidigare kullar? Svar Nej, en rejäl kull men de andra tre skulle kunna vara en kull tillsammans i antalet valpar. Nåja, hon är alltså en erfaren moder så när Fiffi som tidigare haft ett utmärkt värkarbete inte får några värkar så förstår jag att något är fel. Så vid kl 03.30 tiden natten till söndagen sätter jag mig i bilen med Fiffi och åker till Blå stjärnan. På röntgen ser man att en valp ligger tvärs över gången. Alltså istället för att åka bakåt så glider den över till andra hornet o ligger raklång tvärs över. Värkarbetet kan alltså inte starta när den inte ligger i gången. Så det gick bara vatten o inget mer hände. Det blev alltså ett snitt. De kommer tillbaka med två bedårande saker. Jag vänder upp magen o ser en snopp och valp nr 2 också en snopp. Neeeej... jag hade ju beställt en tik till mig själv. Ville så gärna spara en tik! Blir så klart besviken men det håller bara i sig i några sekunder sen blir jag irriterad på mig själv som kostade på mig att vara otacksam. Det går inte, slår tillbaka fort som attan. Nej en får vara tacksam för det som blir o faktiskt så är det två jättefina hanar!! Men när jag parar så gör jag det alltid för mig själv i första hand. Jag gör aldrig en kombination jag inte tror på, jag gör alltid en kombination där jag vill spara något själv. Det är ju det själva hunduppfödningen går ut på enligt mig. Jag anser att uppfödning är ett konstverk. Man spar avkommor så man kan gå vidare i sitt avelsarbete Man sätter inte bara ihop två hundar o det bär frukt, åh nej, det ska vara kvalitetsfrukt. Iallafall så spar jag alltid något från mina kullar, antingen hemma eller på hel eller halvfoder. Så hur gör jag med min R-kull då? Ingen regel utan undantag. Har redan 5 hanar hemma så nej, ingen hane spars hemma iallafall :) Har inte bestämt än hur jag ska göra. Imorgon tänkte jag iallafall sätta mig o se vad jag har för valpspekulanter på mailen o börja maila ut förfrågningar. Har alltså bara en släthårstik (en spar jag själv) till salu, sen är det bara (inte så bara :) ) hanar till salu.
Föräldrar till Dreamwishes R-kull är: C.I.B. SE- DK- NO UCH, DK V-15 Alobelin Cosmos och C.I.B. SE-DK-NO UCH Dreamwishes Fiffi


Inga kommentarer: