söndag 24 november 2013

Vård i livets slutskede

När det är vård i livets slutskede på människor så är det så god omvårdnad som gäller. Man vet att människan inte har långt kvar. Det handlar om dagar möjligtvis någon vecka. Medicinerna är borttagna, det är bara smärtstillande kvar som ges som injektion eftersom människan inte kan/ har svårt för att svälja. Min uppgift som undersköterska då är att se till att människan har det så bra som möjligt. Jag ger dryck/ baddar läpparna, ser till att hen ligger så bra som möjligt i lagom temperatur, ger morfinsprutor, , om människan är vid medvetande så kanske jag läser något som jag visste att hen tyckte om, håller handen eller bara finns till hands. Jag tycker ofta att den sista tiden är så hemsk för oss människor, att vi måste lida så, fast alla resurser som bara är möjliga sätts in så att det ska vara så bra som möjligt. Som djurägare ska jag se till att djuret inte lider. Det är min skyldighet att Inte låta någon lida, så långt behöver det aldrig gå. Men den gränsen kan vara svår att se...det kan vara lättare att tränga bort det eller hitta på anledningar till att det ändå är ok o det kan vara ok länge. Alva blev bukig för ett bra tag sedan. Trodde hon var tjuvparad o dräktig men det var hon ju inte. Men hennes mage ser ut som om hon är i 6- 7 graviditetsveckan. Jag förstår att något är fel. Men jag har tänkt: hon är ju så pigg, hon kan Inte lida. Gamla människor kan ju ha enorma bukar o konstiga former på kroppen Utan att det är något fel, gamla avelsmärrar som fått många föl är ju enormt bukiga. Jag tycker ju att Alva är så pigg men nu har hon tappat vikt uppe på ryggen också, hela ryggraden sticker fram. Jag kan inte blunda längre. Hjälp det vänder sig i magen på mig..... När det kommer till sånt här så är jag inte någon kennelägare som har massor av hundar. Jag är en vanlig hundägare som Älskar min hund!! Jag vill inte förlora henne, Inte än!! Vill inte heller att hon ska lida. Jag ringer veterinären imorgon... Avlivning? Vet inte...
Min högt Älskade Drottning som är gammal, en mån kvar till 12 år!!

Inga kommentarer: