tisdag 18 september 2012

Två Danska Champions + att en av dem även blev Internationell Champion!!

Vi åkte hemifrån kl 7.00 i fredags, det var full storm. Färjan (Varberg- Grenå) tog ca 5 timmar istället för 4 1/2 men vi kom över helskinnade till Danmark. Körde ner till Vejen, satte upp utställningstältet i regn.... Leta reda på Rönbydals camping ca 2 1/2 mil bort. Det var en söt liten stuga m 6 bäddar. Det var fullt med hundfolk som skulle ställa ut sina hundar där. Så kom då lördag morgon o jag skulle in i ringen först.... vill lova att det var pirr pirr i magen, full av förväntan. Blev glad när jag såg domaren :) Har inte googlat på någon av domarna jag anmält för o jag hade mina fördomar klara för dem... Hon som dömde på lördagen hette Hanne Laine Jensen, när jag läser Hanne så jämställde jag med det svenska namnet Hanna. Jag hade sett att Hanne skulle vara domar aspirant för annan ras den dagen så med det namnet o fakta jag visste så tog jag för givet att det skulle vara en ung, nyutbildad domare (= väldigt kritisk o kollar allt o snål i sina priser) ack vad fel jag hade :) Hon var äldre än mig o jätterar :) Hon pratade på om kromfohrländer hon dömt förut o hur danska kromisar såg ut. Iallfall så tyckte hon om mina hundar. Pentu blev Bästa valp o hon gav både Alva o Fiffi ck. När de skulle in i konkurrensen så lät jag Stella gå med den hund som resultatet spelar minst roll. Jag gör alltid så... tar den hund själv som jag vill ska vinna. Det spelar ingen roll vem som håller i snöret men det går inte att bortkomma ifrån att en hund som visas bättre gör sig bättre o har större chans. Stella tycker Inte det är kul att visa hund men hon gör så gott hon kan. Jag tog Alva o när Alva vann så brände tårarna innan för mina ögonlock... kan inte beskriva den glädjen jag kände. Hon är 3 månader ifrån att fylla 11 år!!! Hennes glansdagar är passerade för länge sedan. Jag skulle ha visat henne till den internationella titeln för år o år o år sedan men tiden går o det har inte blivit av. Jag är så Tacksam att hon fick den nu!!! Hon blev alltså både Dansk o Internationell (C.I.B.) Champion!!
Sen var det att plocka ihop tältet o gå till ringen för morgondagen o sätta upp det där. Mitt tält är gammalt... och tungt o omodernt. Vet inte hur länge jag haft det men långt innan Stella föddes iallafall o hon är 14 1/2 år. Måste införskaffa mig ett nytt, lätt o modernt tält!!! Sen gick vi o titta på agilityn. Jag såg 3 av mina uppfödda hundar tävla :) Nämligen: Thorleif m DK agility CH, DK Sp Ch Dreamwishes Crissy "Dixie" o Dorthe m DK UCH Dreamwishes Garp "Hannibal" o Klaus m DK UCH, DKSP CH, DK Agility CH Dreamwishes Benjamin "Kimi" oj vad Duktiga de är!! Vilket samspel de har med sina hundar, helt otroligt!! Jag är mycket glad att jag fick se dem! Sen såg jag även Susanne springa med Jari (som jag para Fiffi med sist) o Jette springa med Maggie (som är en dotter till Ville o Ziccan). Söndagens domare: Liliane De Ridder-Onghena trodde jag var en gammal stenhård tant ack vad fel jag hade även här... en belgiska som var väldigt england inspirerad, en elegant (utan att vara smal) dam som var jättetrevlig. Även hon berättade glatt om sin erfarenhet av rasen. Oj vad jag uppskattar det, att få höra andras erfarenhet av min ras. Hon gav inte hanen som var med något cert :( o jag ställde inte Alva o tänk att hon tyckte om min Fiffi :) Hon fick allt som Alva fick dagen innan Cert, Cacib o blev BIR så Fiffi är Dansk Champion nu (ja titlarna ska ju ansökas om först innan det är officiellt)!!
Även denna dag blev Pentu Bästa valp. Viggo var hemma, han skadade sig dagen innan vi skulle åka. Tikarna hemma har löpt en efter en o Bella är i höglöp nu. Hon retade Viggo så han gjorde allt för att komma till henne så han skrapade upp sig i ansiktet .... dagen innan vi skulle åka ett stort skrapsår i ansiktet!!! Attans!! Annars hade jag inte behövt oroa mig för tänderna, ingen av domarna tittade på mer än framtänderna. Tänk vad olika det där är. Vissa tittar bara på fram o hörntänderna medan andra öppnar hela munnen som om de vill krypa in o verkligen kollar så att de har alla molarerna. Där har jag också mina fördomar ;) Ju yngre domare ju mer noga är de med tänderna. De äldre har oftast inte alla sina egna tänder kvar (jag har inte alla kvar... ) o vet att man tappar någon med åldern o har full förståelse för det. Sen beror det (enligt mig) också på vilket land domaren kommer ifrån om de tycker det är viktigt att vara fulltandad eller inte.... nu har vi en tysk ras o visst är det viktigt att de har sina tänder, tro nu inte att jag tycker något annat!! o fyra förluster Är ett diskvalificerande fel för utställning. Men som i Viggos fall, han Har haft alla sina tänder men råkat bli av med några. Det är inte 2 som jag trodde utan 3.... :( Nu är han även 7 år gammal så vill jag låta han få sin chans att försöka få den internationella titeln så måste jag skynda mig. Helst ska han inte få fylla 8 år innan jag visar honom o då ska jag anmäla till rätt klass. För visar jag honom i Ch kl så kan domaren iallafall anta att han haft sina tänder eftersom han är champion. Vi sov en natt till på campingen o åkte hem igår. Kom hem igårkväll o jag njuter fortfarande av helgen :) Stella däremot.... hon tycker inte det är speciellt kul med utställningar. Jag hade hoppats på o önskat att hon skulle bli som mig, älska det! Hon är uppväxt i en valplåda :) Hon var 3 månader när jag släpa med mig henne på hennes första utställning o när hon var 4 månader så satt hon med när jag hade en valpning. Denna gången så missade vi att ta med minneskortet till kameran.. Vi hade kameran med men inget minneskort, vilken tabbe!! Annars tycker hon att det är väldigt kul att fota. Hur ska det bli i framtiden om hon inte vill följa med mig på utställning? Ska jag behöva åka själv till dk o no?? Låter inte som någon höjjdare!! Nåja det får tiden utvisa hur det blir....

Inga kommentarer: