fredag 20 juli 2012

Jantelagen gäller Inte inom hunderiet....

.... det är fritt fram o helt ok att skrävla om allt som är bra :) Jag är fortfarande lite för svensk, blygsam men jag har inga problem med att framhäva det som är bra på mina hundar, ibland pratar jag för mycket om det som inte är bra o oftast är det bättre att knipa om det. För en sisådär 10 eller kanske 15 år sedan ställde jag ut collie. Henne jag satt brevid i ringen pratade jag med om ev tilltänkta avelshanar till en av mina tikar. Hon frågade bl a, är din tik bra? Jag svarade en medelmåtta (men tänkte: hon är världsbäst!! Jantelagen stoppade mig från att säga det) jag skulle givietvis ha sagt: Hon är underbart snygg o många ck på utställningar, har gjort ett jättebra mh o har fria ögon o fria höfter. Tiken var inte Champion o mh.t hon hade gjort var bra men kunde vara bättre, fria höfter o fria ögon så det är klart att hon var bra. Döm om min förvåning när jag senare på kvällen läste på collielistan (då fanns inte facebook eller några forum) Hon hade iallafall skrivit att hon suttit brevid en människa som skulle para sin medelmåttiga tik. Jag blev jätteledsen för hon var ingen medelmåtta..... Det kom fler inlägg efter det att det var synd o skam att medelmåttor skulle gå i avel. Jag kommenterade aldrig detta.... Summa sumarum, det är bättre att skrävla på.... :) Som sagt idag skäms jag inte för att säga Vackra Vackra Alva, hon är så Underbar o har gjort så mycket gott för kromfohrländeraveln el Snälla Snälla Viggo, han har nedärvt sitt underbart snälla temperament till de flesta av sina avkommor. Goa Goa Ville som har lämnat så många snygga samt bra avkommor. Fina Fina Frida som är så Bra exteriört o har lämnat många avkommor som är bra exteriört... jag kan skrävla på om samtliga mina hundar o ta fram det bästa med dem o jag skäms inte ett dugg :) :) Därmed inte sagt att jag skulle dölja något om det inte vore bra, för det säger jag också o det är oftast det folk kommer ihåg...

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Visst e man för mesig att skryta om sin hund. O människor kan va så jäkligt elaka med. Men som sagt världens bästa/duktigaste hund e man ju själv ägare till eller hur? Kramis!

Dreamwishes sa...

Ja Ingrid visst är det så!! Kram kram