lördag 6 juni 2015

Godkänd Social Tjänstehund

Jag anmälde vårt intresse till att börja utbilda Fiffi till vårdhund- terapihund, kärt barn har många namn men det Är en social tjänstehund. Så i januari mån var vi och gjorde ett lämplighetstest på ett boende sen var det höftledsröntgen och efter det ett BPH (mentalbeskrivning) Vi föll igenom och fick börja vår utbildning som marks kommun har betalt. Kurs varannan vecka. Mina hundar är utställnings hundar och jag har oftast någon/ några unghundar som jag tränar med. De kan stå, stå och STÅ och föralldel de kan även kom och stanna men det är allt så detta var verkligen en pärs för mig o Fiffi. Jag ville slita mitt grå hår i början, när jag insåg att det inte räckte med kurstimmarna i träning. Åh nej! Det krävdes träning varje dag eller åtminstånde varannan dag enligt hundtränarn. Hm, fundera starkt på att hoppa av, jag har ju inte Bara Fiffi som jag behöver ägna mig tid åt men trägen vinner, vi kämpa på och Kul har det varit när sak efter sak har släppt. Fiffi är en sån Fantastisk hund att jobba med! Sen en tid tillbaka har hon varit med mig på jobbet och jag har blivit så Stolt över henne!!! En natt var det en man som var så arg! Han rullade runt i sin rullstol och det gick bara inte att hjälpa honom till sängs. Fiffi kände av hans energier och gjorde vad hon kunde! Lite rädd blev jag att hon skulle bli slagen. Det är alltså ingen elak vårdtagare bara en demens sjuk som inte kunde kontrollera sina handlingar. Iallafall så gick Fiffi fram till rullstolen och ställde sig ivägen så han inte "kunde" rulla iväg. Hon la upp sitt huvud mot hans lår. Hon försökte!! Gång på gång försökte hon lugna honom och kanske gjorde hon det något... Fantastiskt var det och se. Fiffi är inte någon jättesocial hund men hon kan verkligen läsa av humör o vet tydligen Hur och Vad hon kan hjälpa till med :) Kromfohrländer är en sån mångsidig ras!!
Här är hon fortfarande praktikant
Jag och Line, hundkonsulten
På väg upp till avdelningen. Fiffi går bakom
Provet är i full gång. En har ramlat. Fiffi springer dit för att kolla vad som hänt. Hon springer tillbaka till mig och krafsar mig på foten för att få min uppmärksamhet.
Hon leder mig till den som ramlat genom att styra mig när hon duttar sin nos i min hand varje steg jag tar.
Fiffi får så mycket uppmärksamhet när hon är på Almäng. Hon ÄLSKAR att följa mig till jobbet. Ni skulle se henne :) Hon studsar fram och tillbaka och viftar på svansen när vi är på väg in. Kan inte lägga in några foton på vårdtagare med tanke på min tystnadsplikt. Men vi gjorde några moment med vårdtagare som Fiffi även det klarade galant.
Här går vi i i korridoren och byter sida, byter sida
Att byta från vänster till höger o tvärtom handlar inte om att gå fot utan att det kan vara bra att hunden kan "sidan" om man får möte i korridoren av rullstolar mm och det kan bli trångt. Mina händer kanske är upptagna med en vårdtagare så jag inte kan korrigera men händerna det är då Fiffi ska kunna sidan och det kan hon nu.
När vi visat att Fiffi kan "filten" så fick jag en blomma och en kram av min chef:)
Från vänster: Enhetschef på Almäng Ingrid Svensson, jag och Fiffi, Line Steffensen (en kanonbra instruktör) Hundkonsult på Extrahjälpen.
Fiffi- Godkänd Vårdhund
Underbart Vackra o Kloka Fiffi. Här ser det ut som om hennes ansikte är vitt men vi som vet hur Fiffi ser ut vet ju att hon har bruna tecken under det vita ullet. Så jag lägger ut detta foto ändå för att det är så fint.
Jag o Fiffi
Jag
Jag behöver väll inte säga vem fotografen är :) Ja jag släpa med mig Stella hit också :) men korten under har jag tagit med min telefon.
Jag hade skojat o sagt till Chefen att jag ville ha champagne om vi klara oss. Jag fick blomma och ett presentkort på 200:- det hade jag inte räknat med. Så rart, Tack Tack!
Fina Vackra Underbara Fiffi är nu godkänd Vårdhund!! Nu ska hon alltid (nästan) vara med mig på jobbet. Det kommer vara återträffar med utbildning 2 dagar om året. Vi kommer att ha årsprov på samma sak varje år som hon måste klara, annars ryker täcket. Vi kommer vara med på div olika träffar löpande under åren såsom my dog mm. Fiffi kommer att göra samhällsnytta!






















Inga kommentarer: