söndag 30 oktober 2016

Anatomi och Bedömning

I helgen har jag varit på kurs, Anatomi och Bedömning steg 1 för Anki Johansson och Nils Molin i Västra Kennelklubben. Lördag och söndag kl 9.00 till 16.00. I lördags hade vi teori fram till lunch och sedan delades vi in i grupper om 2- 3 st i varje grupp. Vi fick bedöma dalmatiner. Idag fick vi gå igenom borderterriers på fm och engelska cockerspaniels på em. Herregud vilken helg :) Jag är så nöjd och mår så bra, kunskap är aldrig tungt att bära men jag tror framför allt att det är miljön jag trivs i. Tiden har rusat fram och jag har haft så kul. Jag bara älskar det, att känna på hundar o diskutera vad som är bra och mindre bra. Tänk förr när jag hade collie och sheltie, då träffade jag mycket andra uppfödare, hemma hos mig och hemma hos dem. Vi fikade, hade hundar på bordet. Klämde och kände och tyckte en massa. Vi hade dem ute och diskuterade rörelser. Det är ganska fattigt med det inom kromfohrländer... det är väll Kia Lander som jag har pratat lite anatomi med. Det är inte så många som är utställningsintresserade eller om de är det så bor de jättelångt bort, iallafall för att ta en kopp kaffe med helt apropå. Jag saknar det och vill gärna ha in det i mitt liv igen. Iallafall har denna helgen varit så givande. Vi har mest koncentrerat oss på att lära oss att känna läget på: skuldran, överarmen och korset och orsak och verkan beroende på hur de är placerade. Anatomi och Bedöming, steg 2 är flyttad så det är redan om två veckor och då ska jag jobba söndagnatten. Inte en chans att jag klarar att jobba efter en sådan dag där jag ska vara så koncentrerad. Hoppas på att få byta bort den natten alt att jag får semester för jag vill verkligen vara där båda dagarna. Går inte att vara borta en dag, jag missar för mycket isånnafall. Steg 3 är i januari och steg 4 i feb. Efter det är det en helg i i stockholm i sept eller okt sen planerar jag att skriva centralprovet som är i okt och sedan vill jag klara det och komma med i preparanden som är en vecka i juni år 2018.... :) Nu till något annat om ni valpköpare har orkat läsa så här långt, jag hoppas det är bra med alla valpar men det tar jag för givet att det är annars tar jag för givet att jag fått höra det. Några av er har hört av sig och berättat att allt är bra men jag har missat en hel del samtal så kanske det är någon mer som hört av sig (och inte bara nya valpintresserade spekulanter) Nu är jag helt ledig måndag och tisdag så då hoppas jag på att få kontakt med er andra som jag ej hört av. På onsdag ska jag och Fiffi jobba på seniordagen. Fiffis mammaledighet är slut och jobbade sin första natt med mig i torsdagsnatt och nu ska vi alltså jobba en heldag på onsdag, typ en mässa för info om vad som finns för seniorer i vår kommun och torsdag ska vi gå in på ett dagspass på Almäng, där vi jobbar natt i vanliga fall, och jobba dag med att aktivera de gamla. Ett pass i veckan på 3 timmar ska jag och Fiffi jobba med aktivitet, inget vårdarbet, from nu i 6 veckor framåt, ska bli kul.

1 kommentar:

Martin sa...

Nog läser vi allt. Spännande kurs förstår jag. Ser fram emot att ställa ut den lille.
Har lite funderingar så jag skriver i helgen. Det har varit en spännande och händelserik vecka.
Detta är verkligen ett heltidsjobb, ha ha.
Hälsningar
Connor och Martin