fredag 7 februari 2014

Spareribs...

.... eller som vi säger på svenska: Revbensspjäll är mums för hundarna! Jag fick lära mig att alla F ben är farliga för hundar men men nu kan man tydligen ge allt bara det inte är kokt, stekt, grillat eller iordning gjort på något vis. Ska alltid vara rått. Jag köper sådana här paket
på willys. Stoppar dom i frysen, utifall är det är något på dem så kanske det dör om det är fryst. Salmonella kanske inte dör av att bli fryst? Hur är det med e-colie? Ja ja tänk att man ska oroa sig för allt.... Detta paket är på 1.2 kg som delas på 9 st hundar= ungefär lite drygt 100 gr var. Detta äter de 1- 2 ggr i veckan. Dom Älskar det!!
Kan vi få våra ben nu??
Viggo
För Gretchen går det undan....
Pentu måste var ordentligt kuvad här hemma men det är klart, han är yngst så han är väll kanske lägst i rang. Jag har iallfall provat o ge honom ben m lite olika hundar i sällskap. Han äter inte. Första gången blev jag förvånad för jag trodde inte han ville ha men så kom jag på att jag skulle sätta honom själv o då sa det bara slurp. Likadant idag....




3 kommentarer:

Unknown sa...

Mums vad gott! Kan tänka mig att dom slurpar i sig sådana godsaker. Kul att ge dom "riktig/ren" mat, tycker jag :)
Jag har fått lära mig att det är F-ben som kommer ifrån djur som börjar på F. Fågel, fisk osv. Alltså inte fläsk eftersom det är Gris/svin :)

Men har också alltid varit lite försiktig med att ge det till vovven.

/Lina

Dreamwishes sa...

Lina: Jamen du vet Lina, nuförtiden så kan man ge fågel. Vet många som ger råa kycklingvingar. Har faktiskt gett vid något tillfälle också men det känns helt galet o jag tänker på salmonella. Sen om vi tänker på fisk så utfodras många slädhundar med rå fisk. Ja man vet inte vad man ska tro men när många ger det till sina hundar o de verkar må bra så varför inte för hundarna Älskar det o egentligen tror jag att naturlig mat är nyttingare än torrfoder.

Unknown sa...

Oj, ja här gäller det att hänga med i svängen :) Kyckling hade jag nog inte vågat ge! Kanske att jag kommer våga testa mig fram tillsammans med min framtida Kromfohrländer-kille :D Åh, jag håller helt med dig. Har kastat mig in i djungeln utav torrfoder för att hitta något utan spannmål och annat trams i. Det är skrämmande när man kikar på vissa innehållsförteckningar! Men nu har jag hittat ett som dessutom är svenskt och produceras med rena råvaror här på västkusten :) Det känns bra! Ha en go måndag / Lina