fredag 23 augusti 2013

Jag är i full färd med att planera Allys parning

Ally ska löpa i september o jag ska till Wien området i Österike för att para henne. Det är riktigt spännande men en hel del att försöka ta reda på. Var inne på jordbruksverkets sida för att uppdatera mig lite. Lusläste allt som stod men blev inte klokare på om det var nödvändigt eller ej att vaccinera mot leptospiros. Kontaktade Rita Löveid- Nilssen som är veterinär på Strömsholm, samt ägare till två kromisar o jättebra att rådfråga. Hon rådde mig att kontakta svenska ambassaden i Wien, tack Rita! Jag mailade dom o frågade om hundarna i Wienområdet var leptospiros vaccinerade? Har de haft något utbrott nyligen? Fick till svar att jag skulle kontakta österikiska ambassaden i Stockholm... så jag ringde dom o dom bara sucka. Det var sv ambassaden på plats som skulle ha hjälpt mig men de var hjälpsamma :) De kontaktade en chefs veterinär i Wien. Jodå nästan alla hundar är vaccinerade mot leptospiros, det var inget utbrott nyligen men vaccination rekomenderades. Idag har jag varit o vaccinerat Ally o nästa vacc ska hon ha om 2v. Idag på Kinna djurklinik så sa hon att jag skulle kolla upp min rabiesvacc... Suck! Ally har en Nobivac Rabies vet som ska hålla till 2014-12-01 o är ett av de två rabies vaccin som vi har i Sverige som är godkända. Vidare sa hon att Frankrike inte hade detta som godkänt rabiesvaccin utan det andra som är ettårigt. Åh så trött jag blir. Det blir till att kontakta österikiska ambassaden i Stockholm igen för att höra om de kan kontakta veterinären de varit i kontakt med på plats igen. Ingenstans står det något om Vilka rabies vacciner som är godkända på österikiska "jordbruksverkets" hemsida. Jag skulle kunna låta dem ge henne en ettårig vaccination för att vara på den säkra sidan men det känns så där att övervaccinera henne om det inte behövs. Jag vill flyga. Åh så Skönt om jag får göra det!!! Har pratat med SAS o hört mig för lite. Jag kan ju inte beställa någon biljett förren Ally har börjat att löpa. Jag har två gamla flygburar sen Greta o Tage (som jag tog in från USA) kom hit. Nu är sheltie lite mindre än kromfohrländer. Ska kolla om Ally kan stå i en av dem, skulle vara bra om jag slapp att köpa ny bur. Jag har kollat med hyrbil. Jag har kollat lite på hotell. Jag har kollat lite på kartan vart jag ska ifrån Wien. Jag har kollat.. jag har kollat... :) Det finns en hel del till att kolla :) Sen tänker jag: tänk om hon börjar att löpa o jag bokar biljetter till oss o sen avbryter hon löpet... nej!! det får inte ske!! Det är trots allt inte vanligt att de börjar att löpa o avbryter men just för att Fiffi gjorde så nu sist. Då förlorar jag mina pengar eller?? Det måste jag kolla med SAS. Vidare tänker jag tänk om jag Inte får semester med kort varsel så jag inte kan åka... Nej det kommer att gå bra! Eller hur? Visst kommer allt gå bra?? Pepp Pepp Pepp tack :)

Inga kommentarer: