tisdag 11 december 2012

Urinsten o operation imorgon :(

För knappt en vecka sedan så började jag lägga märke till....
....att Viggo stod o kissade väldigt länge.
Jag kollade snoppen o klippte rent. Inga konstiga sekret där inte. Det blev värre o han gjorde inget annat än att kissa när han var ute.
De sista dagarna har det bara droppat när han kissat o vid något tillfälle även varit blodblandat. Idag var jag till veterinären. Jag hade med mig ett urinprov. Han kände på prostatan o tog ett ultraljud. Prostatan såg ovanligt bra ut o det syntes 2 urinstenar i urinblåsan. En röntgenbild togs o en hel klase urinstenar syntes väldigt högt upp. Tur att de inte satt inne i penisbenet (ja hundar har ben i penis, de kan bryta penisen om det vill sig illa i samband med parning.... jag har hört talas om hund som gjort det ) Imorgon bitti kl 8.15 lämnar jag Viggo för operation. De ska upp med en kadteter o spola kraftigt o sen öppnar de honom i buken o plockar ut stenarna från urinblåsan om jag förstod veterinären rätt. Jag behöver väll inte säga att jag är jätteorolig.... :( :( Jag var till Viskadalens o jag träffade vet som äger stället, Henrik. Jag har bott i Hajom i 11 år o förutom när jag åker med valpar o ibland har jag varit till min gamla veterinär men annars så är det Viskadalens jag har varit till o Henrik känner Inte igen mig... Inte nog med det idag frågade han vad Viggo var för korsning!!!!! Jag svarade förnärmat: Han är faktiskt norsk o svensk champion o det är en kromfohrländer. Ja ha ja svarade han, vi har inte så många av dem här. Nej det vet jag väll tänkte jag ;) för jag ränner ju inte ner trösklarna där precis utan brukar oftast åka för vaccination o någon annan kromfohrländerägare än jag finns det inte i närområdet. Jag tror inte att Henrik lägger märke till varken hundar eller människor utan han är helt inne i sin uppgift som veterinär o tänker på skadan/ sjukdomen o det är han Bra på :) o himla bra på att förklara också :) Tack o lov är det han själv som tar hand om Viggo imorgon....

2 kommentarer:

Gunilla J sa...

Värstans elände Carina - och stackars Viggo som säkert har känt av det där gruset när han kissat....brrrr
Vilken tur att det hanns med lite valpar innan allt jox :-)

Tur att han får en skön sömn under operationen?? Eller...
I morgon kväll är det i alla fall klart.

Unknown sa...

Va tråkigt att detta skulle hända nu när du har fullt upp med allt annat. Och stackars Viggo. Man vet ju själv hur besvärligt det är med urinvägarna. Gosa lite extra med honom nu, det behöver han!