måndag 12 januari 2015

Terapihund i Vården

Chefen frågade i höstas om det var någon som var intresserad av att utbilda sin hund till terapihund. Klart intressant, jag ville veta mer. Tänkte på Fiffi. Hon har haft 4 kullar o är färdigavlad. Hon är svensk, norsk, dansk och internationell champion. Hon fyllde 6 år i höstas. Hon har haft 6 händelserika år o nu då.... det skulle ju vara perfekt att utbilda henne. Idag har vi gjort första steget till utbildningen. Vi har gått ett BPH.
Jag är nöjd. Jobbade natten som var o flexade ut kl 04.00 imorse. Hem o sova. Upp kl 12.00 och åkte iväg till Borås. Regna småspik o blåste burr burr. Fiffi frös. Hon visa inte mycket åt något håll. Hon följer mig o gör som jag säger så att säga :) Har aldrig gått ett BPH förut. Har gått MH massa gånger o före det en massa karaktärsprov men detta var debut för BPH. Hon hoppade till vid överaskningsmomenten och backa två steg o stod sen still tills jag sa till henne att gå fram. Lite skillnad mot de sista jag gick med som var collies. De flydde mer än 50 m, men kom sen fram o avreagera. Fiffi älskar mat!! men inte idag på denna beskrivning. Fiffi älskar folk o det tycker jag att hon visa. Hon hoppade på människorna o vifta på svansen. Sen säger de till mig att hon inte tycker så mycket om folk. Va, säger jag, hon är ju jättetrevlig mot människor. Ja men jämför med en labrador då, nej hon är inte labradorglad i folk. Men för att vara kromis så är hon jättesocial :) Vidare sa de att hon var signalkänslig och att hon var trygg i alla moment, ja hon fick genomförd BPH o jag är nöjd med henne. Nu är det kväll o jag ska jobba inatt också. Nästa deltest för Fiffi blir på min arbetsplats, inte bestämt när än. Se hur hon klarar av rullatorer och sånt. Sen ska hon höftledsröntgas o veterinärbesiktas. Sen tror jag att det var 10 kurs tillfällen och hon kommer att vara färdig terapihund till sommaren.... om det nu blir så, men det får vi tro :) Det innebär ju att hon får följa med mig till jobbet.
Skönt att vara hemma i värmen igen. Fast detta är häromdan. Idag är hon trimmad o fin :) nåja på skallen i allafall, kroppen får jag ta om nån dag eller så....

Inga kommentarer: