måndag 4 mars 2013

Jag passar grannens djur....

... så idag blir det pannkaka på alldeles dagsfärska ägg :) Det är tur att man har grannar alltså. I vanliga fall brukar jag ha 1-2 dagar per år då jag behöver hjälp med hundarna i samband med utvecklingsdagar med jobbet. Detta år har det redan varit 4 dagar jag behövt hjälp eftersom jag anmälde mig till en facklig utbildning på 3 heldagar o sen har vi haft en utvecklingsdag. När jag åker på utställning är det helg o då är Henrik hemma. Nu betalar jag igen o passar grannens djur i 4 dagar när de är till sälen. Emma o Johan är mina närmsta grannar, det är bara en skogsdunge imellan våra gårdar ca 500m. De brukar åka till sälen på vintrarna o det har hänt en hel del när jag passat deras djur :( förra året försvann deras gordon setter. Han var ute i deras trädgård med staket runt om. När jag kom upp på kvällen för att släppa in han så var han borta. Det var snöstorm o hunn fanns inte, var uppe sista gången vid kl 02.00 men ingen hund. När jag kom upp tidig morgon så låg han helt dyngsur o skaka av köld utanför ytterdörren, allt blev väl med honom. Något år innan så var deras små ponnies borta från hagen. Ringde in ett annat grannpar (Håkan o Karin) De tillsammans med Henrik hjälpte mig att leta men inga hästar :( Efter någon timme så ringde en granne längre bort o sa att de stod i hans lada. Bara att åka dit o leda hem dem. Det värsta som hänt när jag passat Emma o Johans djur var att det blev nödslakt på en av ponniesarna. Då mådde jag verkligen dåligt. Det var hennes gamla barndomsponny, Urita en welsh mountain som fick kolik o fast jag gick o gick med henne så ville det sig inte. Hon blev sämre o sämre o till slut fick veterinären komma o ta bort henne. Emmas mamma sa att det var det bästa som kunde hänt. Urita var 29 år gammal o Emma slapp o ta i det själv men jag tyckte givetvis att det var fruktansvärt. Vad ska hända denna gång tro?? Det kan inte hända så mycket för de har inte just några djur nu. Gordon settern finns inte längre, jag är inte inblandad ;) o hästarna har de heller inte kvar, hennes små yorkshireterriers har hennes mamma. Hönorna ska bara ha mat o vatten, ej släppas ut, likaså jakthundarna (de är i hundgård) ... så vad kan hända...Inget :) peppar peppar... Det har gått betydligt bättre när jag passat Håkan o Karins djur. Nu har de gjort sig av med alla travhästarna men de hade dem i många år o då var det 5 travhästar som stod inne o skulle ut varje morgon, in varje kväll, vatten skulle fyllas, boxar skulle mockas o sen var det lunchfodringar på det. Sen hade de några hästar som gick ute på lösdrift som skulle ha sitt. Det var när jag slet med deras hästar, tungt att bära vatten, fruset spån mm mmm som jag kom på att jag defenitivt Inte vill ha häst igen. Det räcker att åka o rida någon gång, fast att rida är nog det roligaste jag vet, en sån frihetskänsla. Sen har de 3 hundar, några katter o någon kanin som skulle ha sitt. Där har det nog aldrig hänt något, allt har flutit på eller ett handtag till en hage gick sönder. Det var när jag skulle släppa ut hingsten o han vill inte stanna när jag skulle öppna staketet utan braka bara rätt in med mig hängandes i grimman men men det är ju en liten petitess. Henrik körde jag till Landvetter natten mellan fre o lördagen. Han är i Frankrike o åker skidor tills på lördag, så det är bara jag o Stella o djuren hemma, skönt :) Vi kan äta vad vi vill :) Pannkaka o kokt korv med bröd är ingen mat enligt Henrik.... o jag ska inte jobba förren om 1v, måndagnatten. Tja om jag skulle försöka ge mig på hemsidan, Pentu skulle behöva komma in sen är det fler ändringar som behöver göras. Jag kan inte med hemsidan men kanske ska jag försöka....Sen har jag blivit lite duktig, förra veckan börja jag o en jobbarkompis att simma. Jag simma i 20 min o var helt skakig i benen när jag klev upp men jag kände inget alls dagen efter så när vi träffades idag kl 12.00 utanför badhuset så tänkte jag: idag tar jag 30 min. Det var stängt, de öppna inte förrens 13.00, snopet.. jag åkte o klippte mig istället. Kan det räknas som motion tro? Så här såg jag ut igår när vi fotade hundar o idag är jag Fiiin i håret :) :)

1 kommentar:

Gunilla J sa...

Jösses, jag blir alldeles matt när jag läser om ditt pyssel med djur och grannar :)
Men det är väl det som kallas livet? Verkar som du somnar ovaggad i alla fall.
Och jag skulle oxå gjort pannkakor om jag hade fått färska ägg. Smarrigt!!