onsdag 4 december 2013

Extra sporrar får inte längre tas bort...

From 20140101 får inte sporrar tas bort av veterinär utan veterinär medicinska skäl. Jag har inte tänkt till vad jag tycker om det o behöver inte göra det heller för det är inget jag kan göra något åt. Jag har inte fått någon valp med extra sporrar på Många år. När mina sheltievalpar föddes med extra sporrar på bakbenen fick jag lära mig att klippa bort dem själv. Det var en uppfödare som lärde mig, det var -90 talet o det var tillåtet att avlägsna dem själv de tre första levnadsdygnen. Usch vad ruskigt det var, det var ju så himla smått!! Men jag lärde mig. Jag la den vassa, sterila saxen intill benet o klippte rakt jämsmed så sporren klipptes bort. Efteråt la jag klostopp (ett medel som stillade blödningen) på såret o tryckte ett tag. Jag fick extra sporrar på några valpar i några kullar. Jag var glad den dagen det ej kom några extra sporrar. Jag har aldrig fått extra sporrar på kromisvalpar men jag har fått info av en uppfödare att hon har fått det.... hoppas det bara var i en av hennes kullar. Vilket år det blev förbjudet för oss uppfödare att ta bort sporrarna själv kommer jag inte ihåg men nu till årskiftet blir det alltså inte ens tillåtet för en veterinär att ta bort dem utan veterinärmedicinska själ. OM jag skulle få kromisvalpar med sporrar skulle jag defenetivt vilja avlägsna dem!!

Inga kommentarer: